FAQ

 

 

Wat is de reden dat ik getoetst word bij het BKR?
Lening- en hypotheekverstrekkers registreren de afgesloten leningen bij het BKR (Bureau Krediet Registratie). Achterstallige betalingen worden hier ook doorgegeven. Als er een nieuwe lening wordt aangevraagd, wordt er eerst getoetst bij het BKR of er al een of meerdere leningen lopen. Ook wordt beoordeeld hoe het afbetalingsgedrag is van de klant. Zo kan de aangesloten geldverstrekker het leenverleden op de juiste manier inschatten.
 
Wat is het BKR?
Betalingsverplichtingen van consumenten, die een lening of leningfaciliteit op hun naam hebben worden geadministreerd in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) van het BKR. Het BKR houdt de leninggegevens bij van alle Nederlanders. Voor aangesloten geldverstrekkers is deze informatie beschikbaar.
 
Welke gegevens worden geregistreerd bij het BKR?
Uw voorletter (-s), achternaam, adres, postcode, woonplaats en uw geboortedatum.
Het bedrag, dat u geleend heeft of maximaal mag besteden.
De datum waarop het krediet is verleend.
De datum waarop het krediet moet zijn afgelost.
De datum waarop het krediet daadwerkelijk is beëindigd.
De kredietsoort.
Eventuele bijzonderheden.
 
Wat is het verschil tussen een BKR notering en een BKR codering?
Als u een lening aangaat krijgt u een BKR notering. Er staat dus genoteerd, dat u een lening heeft.
Als u betalingsproblemen heeft (gehad) wordt een codering toegekend aan uw notering.
 
Welke coderingen zijn er in het BKR?
A        Er is een betalingsachterstand van minimaal twee, drie of vier maanden.
A1      Nadat de achterstandssituatie is ontstaan, is er een aflossingsregeling of schuldregeling getroffen
A2      De (restant)vordering is opeisbaar gesteld.
A3      Er is een bedrag van € 250,-- of meer afgeboekt.
A4      De kredietnemer blijkt/bleek onbereikbaar.
H        Als de achterstand van uw betaling is opgeheven wordt een H (herstel) aan de code toegevoegd.
 
Hoe gaan banken om met een BKR-codering?
Bij de meeste geldverstrekkers heeft een BKR-codering tot gevolg, dat de hypotheekaanvraag wordt afgewezen.
Slechts enkele geldverstrekkers geven toch een hypotheekofferte af bij een lichte codering met een acceptabele verklaring.
Sinds kort kunt u ook met een zwaardere codering in aanmerking komen voor een hypotheek. De hypotheekofferte wordt dan wel met een hogere rente afgegeven.
 
Ik heb een vraag over mijn persoonlijke situatie aan het BKR.
De afdeling Inlichtingen & Inzage van het BKR helpt u graag verder. Zij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur
via 0900 - 257 84 35 (€ 0,15 per minuut).

Markerkant 12.06-21
1314 AK Almere
Tel. (036) 530 00 46
GSM 06 531 721 67
Fax (036) 534 60 03


Erkend Hypotheek AdviseurStichting FinanciŽle DienstverleningKlachteninstituut FinanciŽle Dienstverlening


StatCounter - Free Web Tracker and Counter
© 2007 Eenhypotheekprobleem.nl